Oleh-oleh Kalimantan, Daun Barito Yang Penuh Khasiat

Di Kalimantan, banyak teman yang menceritakan mengenai hebatnya daun ini dalam mengobati beberapa penyakit, yang membuat saya penasaran untuk mencari infonya.

Info yang saya dapat dari internet Tanaman tabat barito termasuk tumbuhan langka dan harus dilindungi, Dari hasil penelitian, tabat barito dapat dipergunakan untuk pengobatan terhadap penyakit kelamin atau yang disebut raja singa (kencing nanah).

Ia merupakan sejenis tanaman epifit yang hidup menumpang pada tumbuhan lain yang lebih besar hanya untuk mendapatkan cahaya matahari. Tumbuhan ini banyak terdapat di kawasan belukar di tepi laut atau hutan di pergunungan. Tanaman ini tidak tumbuh di kawasan hutan bakau.

Tumbuhan ini dapat tumbuh setinggi 1.5m dan diameter kanopi berukuran kurang lebih 1.5m. Bentuk daun adalah berbeza mengikut kelamin, ada yang bulat, bujur telur atau lonjong. Daun yang besar dan bulat di kelompkkan sebagai emas cotek betina dan yang lebih kecil dan lonjong sebagai emas cotek jantan. Daunnya berwarna hijau berkilat dan mempunyai bintik yang berwarna emas di permukaann, dibawah permukaan daunnya berwarna kuning keemasan dengan bintik-bintik hitam.

Nama-nama lain baginya adalah Serapat, sempit-sempit dan agoluran (Sabah), ara tunggal (Malaysia); apiapi telinga kera (Sabah), Mistletoe fig (Inggeris). Ia tergolong dalam famili Moraceae.

Khasiat dan kegunaan
Tapat Barito (Emas Cotek) dipercayai berkhasiat untuk sistem reproduktif wanita. Air rebusan keseluruhan tanaman diminum oleh wanita selepas bersalin untuk menciutkan rahim dan mengembalikan rahim pada keadaan semula. Ia juga digunakan oleh wanita untuk merawat keputihan dan melancarkan haid. Tumbuhan herbal ini dipercayai dapat mengekalkan awet muda dan digunakan sebagai ramuan dalam menyediakan tonik untuk lelaki dan perempuan. Selain itu, tapat barito juga dapat mencegah dan menyembuhkan penyakit-penyakit seperti paru-paru berair, kencing manis, darah tinggi, lemah jantung, diare, melancarkan peredaran darah dan menyembuhkan penyakit kulit.

Kajian
Kajian yang pernah dibuat oleh Universiti Malaya (UM) serta Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi) tumbuhan ini mengandungi empat bahan aktif yang diperlukan tubuh manusia, yaitu:

1 – Flavonoid
Antioksidan yang kuat bagi melancarkan peredaran darah yang sehat. Bertindak sebagai anti-radang dan anti-rival.
 
2 – Tannis
Mengencangkan jaringan yang kendur, mengeringkan pengeluaran air yang berlebihan (diare) dan melindungi jaringan rusak seperti ekzema (alergi terhadap kulit) atau luka bakar.
 
3 – Triterpenoids
Membantu membuang serta mengeluarkan dahak dan membantu menyerap nutrient.
 
4 – Phenols
Membantu mengurangi serta menghilangkan bengkak dan bertindak sebagai antiseptik.

Ternyata banyak juga ya? Khasiatnya, minat?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s